donderdag 26 februari 2015

Een dag met veel liefde en gezelligheid

Donderdag,

En weer is het laat. Op donderdag heb ik altijd een drukke dag. Ik heb een pony die ik moet verzorgen en ik zit op een popkoor. Vandaag ben ik ook begonnen met opruimen en schoonmaken. Dat moet ook één keer in de week gebeuren. Ik doe mijn huis niet in één keer, want daarvoor heb ik het te druk vandaag. Morgen ga ik weer verder. Ik maak dan alles schoon: van boven naar beneden. De badkamer wordt geschrobd, de keuken wordt aan kant gemaakt en alles wordt opgeruimd, gestoft en gezogen. Ik zet dan altijd keihard muziek op en ga dan heerlijk meezingen!

Jullie zullen wel denken. Schrijft ze nou dat ze op donderdag een pony moet verzorgen? Ja, ik moet op donderdag een pony verzorgen. Mijn pony heet Iris en we hebben haar al 23,5 jaar. Van huis uit verzorgen mijn zus, vader en ik voor haar. Ook de onkosten worden door drieën gedeeld, gelukkig. Hoe vaak hoor je tegenwoordig niet dat de eigenaar niet meer kan zorgen voor zijn paard en dat het weg moet. Ongelooflijk triest als dat gebeurt. Je ziet op Marktplaats dat paarden worden weggegeven in de hoop dat ze bij eigenaren komen die goed voor ze zorgen. Helaas gebeurt het dat die paarden worden opgehaald door slagers en vervolgens worden geslacht. Gelukkig overkomt mij dat niet aangezien de kosten worden gedeeld. Als ik in zo'n vreselijke situatie zou zitten, zou ik proberen je pony of paard voor een symbolisch bedrag te verkopen, ongeacht de leeftijd, om te voorkomen dat die wordt afgevoerd naar de slachtbank. Of zoeken naar iemand die bereid is je paard te verzorgen tegen een vergoeding. Ik moet er niet aandenken Iris weg te moeten doen. Iris is vroeger tijdens de studie van mijn zus en die van mij "geadopteerd," maar ik was daar niet blij mee en Iris was zwaar beledigd.

Vandaag ben ik dus Iris gaan verzorgen. Iris is ontzettend ondeugend, een echte merrie. Ze doet graag haar eigen wil en ik vind dat alleen maar grappig. Ze is ontzettend lief, maar kan ontzettend haar zin doordrijven. Vandaag heb ik alle paarden van stal lekker in de bak gezet. Alle paarden op stal zijn al bejaard, dus veel doen ze niet meer in de bak. Beetje de kantjes afknabbelen. De paarden hadden het vandaag ontzettend naar hun zin en toen ik ze uit de bak kwam halen, werd ik door alle drie vrolijk begroet. Wat een hoop liefde krijg je toch van paarden. Ik zou ze nooit meer willen missen. Ik haalde ze echt net op tijd binnen, want paar minuten later begon het keihard te gieten. Dat terwijl buienradar had aangegeven dat het twintig minuten later zou gaan regen. Daar had ik dus op gerekend, want ik moest nog tien minuten op de fiets naar huis toe. Nu was ik dus echt doorweekt toen ik thuis kwam. Ik heb nog wel vlug een poncho aangedaan, maar door de wind vloog mijn capuchon af en toen ik thuis kwam, was het kwaad al geschied. En mijn nieuwe schone jas trek ik niet aan naar Iris, want zij wil nog wel eens kroelen en dan is mijn jas vies.

Omdat ik vandaag naar popkoor ging, heb ik niet uitgebreid gekookt. Ik heb vandaag lekker pannenkoeken gebakken. Soms heb je gewoon ontzettend trek in pannenkoeken en dat was bij mij dus vandaag. Ik had van de week bij de Albert Heijn al een pak pannenkoekenmix van Koopmans gekocht, omdat ik appeltaart heb gebakken voor mijn opa en oma en het tweede pakje Koopmans in de reclame was. Ik hoefde alleen maar 750 milliliter water erbij te doen en te mixen. Ik heb gewone pannenkoeken, spekpannenkoeken en appelpannenkoeken gebakken. Heerlijk! Van alle drie een of twee op en de rest in de koelkast, want morgen zijn ze ook nog lekker.

Ik kom trouwens net terug van een oefenavond van mijn popkoor. Op donderdagavond is ons vaste oefenavond en op 18 april geven we een optreden voor familie en vrienden. We zijn hard aan het oefenen. Helaas was vanavond de opkomst zeer matig. Ons koor heeft ongeveer twintig leden, maar vandaag waren we met zijn achten. We hebben wel lekker gezongen en tafelvoetbal gespeeld. Het was wederom heel gezellig. Omdat het zo hard regende ben ik vandaag met de bus naar popkoor gegaan. Ik had gedacht met iemand terug te kunnen rijden die in de buurt woonde, want twee leden wonen bij mij in de buurt. De laatste bus naar huis gaat om tien over half acht 's avonds en popkoor is pas om tien uur afgelopen. Echt belachelijk, want op de heenweg zit de bus altijd hartstikke vol. Die mensen moeten toch ook weer terug naar huis? Beide leden waren niet aanwezig en ik was al van plan om naar huis te lopen. Gelukkig wilde een ander lid die vlakbij popkoor woont mij naar huis brengen. Daar was ik erg blij mee, want het is een wandeling van 56 minuten in het donker en het is niet erg prettig om als vrouw zijnde 's avonds in je eentje over straat te moeten.

Ik begin het koud te krijgen en ik ben moe. Ik ga stoppen met schrijven en lekker mijn mandje in. Morgen een drukke dag: schoonmaken en ik ben van plan lekker te gaan koken. Lekker pittige, gekarameliseerde kip uit de oven met zelfgemaakte atjar (van zuurkool!) en lekkere nasi erbij! Heerlijk, ik zou het nu al lusten! Ik zal morgen de recepten ervan publiceren.

Ik wens iedereen een fijne nacht en tot morgen!

Groetjes Marielouise








Geen opmerkingen:

Een reactie posten